لازانیای گوشت و بادمجان


مواد لازم برای لازانیای گوشت و بادمجان
پاستای لازانیا یک بسته
گوشت چرخکرده 1 کیلوگرم
بادمجان 1 کیلوگرم
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
گوجه 800 گرم
جعفری خشک 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون به مقدار کافی
نمک و فلفل به مقدار کافی
پنیر موزورلا 1 پیمانه

طرز تهیه لازانیای گوشت و بادمجان
فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. کلاه بادمجان‌ها را جدا کنید و آنها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید. سپس ورقه‌های بادمجان را کف سینی فر بچینید و روی آنها دو سه قاشق روغن زیتون بریزید. سینی را حدود ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا بادمجان‌ها پخته شوند. وقتی بادمجان‌ها نرم شدند آنها را از فر خارج کنید.

تابه‌ای را چرب کنید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود. پیاز را خرد کنید و همراه با سیر رنده شده داخل تابه بریزید. تفت بدهید و وقتی پیاز طلایی رنگ شد گوشت را اضافه کنید و هم بزنید چند دقیقه تفت بدهید تا گوشت نیم پز شود سپس گوجه خرد شده را همراه با نمک، فلفل و جعفری به آن ضافه کنید. شعله را کم کنید و هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا گوشت پخته و آب گوجه بخار شود.

در این مدت ورقه‌های لازانیا را طبق دستور روی بسته بندی آنها آماده کنید. قالب لازانیا را چرب کنید و کف آن را با ورقه‌های لازانیای پخته شده بپوشانید. نصف مایه گوشتی آماده شده را روی لازانیا بریزید و پخش کنید تا سطح آن را کاملاً بپوشاند.

سپس یک لایه بادمجان پخته شده روی آن بچینید. و بعد از آن دوباره یک لایه ورقه لازانیا بچینید.

در مرحله بعدی مجدداً مایه گوشتی را نصف کنید. نصف آن را روی لازانیا پخش کنید. یک لایه دیگر بادجان اضافه کنید و سپس گوشت باقی مانده را روی آن بریزید و پخش کنید. در آخر هم پنیر موزورلا را روی گوشت بپاشید.

روی ظرف ورقه آلومینیومی بکشید. آن را به مدت ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از این مدت قالب لازانیا را از فر خارج کنید، ورقه آلومینیومی را بردارید و دوباره آن را به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پنیر روی لازانیا طلایی و کمی قهوه‌ای رنگ شود. لازانیای گوشت و بادمجان را از فر جارج کنید و پس از ۱۰ دقیقه سرو نمایید.1


لازانیا سبزیجات


مواد لازم
پیاز : ۱ عدد
سیر : ۳ حبه
کدو : ۴۰ گرم
نمک : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم
پنیر پیتزا : به میزان لازم
خمیر لازانیا : به میزان لازم
گوجه فرنگی : ۲۰۰ گرم
جعفری خرد شده : مقداری
روغن زیتون : ۲ قاشق غذاخوری
پودر برگ پونه خشک شده : مقداری

طرز تهیه لازانیا سبزیجات
پیاز ها پوست گرفته بشویید، و به صورت نگینی خرد کنید. در ظرفی مقداری روغن زیتون بریزید، در روی حرارت قرار داده، پیاز ها را درون آن بریزید تفت دهید تا طلایی شوند.

گوجه های گیلاسی را نصف کرده و اگر گوجه فرنگی ها درشت بودند به شکل نگینی ریز کنید، کدو خرد شده، سیر خرد شده و سبزی خرد شده را درون پیاز بریزید، سپس ادویه و پودر پونه خشک را اضافه کنید.

سپس در روی حرارت ملایم قرار داده و تفت دهید. در مرحله بعدی ظرفی را آب بریزید و در روی حرارت قرار دهید تا جوش آید، نودل لازانیا را در آب بجوشانید، کمی که نرم شد از هم جدا کنید.

سس گوجه فرنگی را روی آن پخش کنید، مقدار کمی از پنیر ها را روی لازانیا ریخته و مقدار کمی از مواد را به آن اضافه کنید، دوباره کمی پنیر اضافه کرده و خمیر لازانیا را به صورت حلقه ای بپیچید،

راه دیگری هم وجود دارد که دو لایه از لازانیا را به ترتیب مواد و پنیر ریخته و در روی هم قرار دهید، می توانید در روی آن از گوجه فرنگی نیز استفاده نمایید. سپس آن ها را مانند نمونه بپیچید.

فر را که از قبل با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید، لازانیا را درون آن قرار دهید، بعد از بیست دقیقه لازانیا آماده سرو است.2


سس لازانیا (سس بشامل)

سس بشامل که به سس سفید نیز مشهور است ترکیبی است از آرد، شیر و کره. این سس که در ابتدا نامش در کتاب های آشپزی ایتالیایی دیده شد، امروزه سهم زیادی از آشپزی فرانسوی را در اختیار خود گرفته است. سس بشامل خود پایه نوع دیگری از سس‌های خوشمزه فرانسوی به نام سس "Mornay" است که در اصل ترکیبی از سس سفید و پنیر می‌باشد.

این سس را می‌توان به عنوان سس لازانیا مورد استفاده قرار داد و یا همراه با قارچ، در کنار انواع پاستا یا استیک سرو نمود. در ادامه با طرز تهیه سس بشامل خوشمزه فرانسوی آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه سس بشامل
آرد2 ق غذاخوری
کره2 ق غذاخوری
شیر1.5 پیمانه
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم

طرز تهیه سس بشامل
برای تهیه سس بشامل ابتدا باید کره را داخل یک ظرف مناسب، روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. 

به کره ذوب‌شده، آرد سفید اضافه کنید و مواد را باهم خوب مخلوط کنید. 

به هم‌زدن ادامه دهید تا جایی که حباب‌های ریز ظاهر شده و مواد حالت خمیر یک‌دست پیدا کنند اما مواظب باشید نسوزند و تیره نشوند.

شیر را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند. 

صبر کنید تا سس به جوش آمده و به غلظت برسد. 

کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و کمی بچشید و درصورت نیاز بازهم اضافه کنید. 

حرارت را کاملا کم کنید و اجازه دهید حدود 2-3 دقیقه مواد با هم بجوشند. 

در این مرحله، ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دمای سس پایین بیاید. 

اگر نمی‌خواهید بلافاصله از این سس استفاده کنید باید درب ظرف را بسته یا روی ظرف آن یک نایلون بکشید تا رویه سس سفت و غلیظ نشود.

سس بشامل شما آماده است. شما می‌توایند از این سس ساده و خوشمزه به عنوان سس لازانیا استفاده کنید و از طعم کره‌ای بی نظیر آن لذت ببرید.

لازم به ذکر است که این سس را می‌توان به جای شیر با خامه نیز تهیه کرد که در این صورت سس پرکالری‌تر اما لذیذتری خواهید داشت. در صورت تمایل به استفاده از خامه، باید خامه را پس از برداشتن تابه حاوی کره و آرد از روی حرارت به مواد اضافه کنید تا به اصطلاح خامه نبرد و سس شما خراب نشود. این سس طعم لازانیای شما را بهتر از قبل خواهد کرد. 3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.setare.com